آموزش

شوره سر چیست؟ روش درمان آن

شوره سر چیست

شوره سر اختلالی است که با پوسته شدن شدید پوست سر خود را نشان می دهد. خارش و نیاز به خراش جدا شدن پوسته ها، قطعات پوست خشک و مرده را تقویت می کند. به طور کلی شوره سر یا پیتریازیس با التهاب پوست سر همراه است که در صورت تحریک و خشک شدن، لایه برداری را تقویت می کند.
شوره سر مسری نیست اما به دلیل وجود فلس در مو و روی لباس می تواند باعث ناراحتی شدید شود. به خصوص زمانی که به طور مکرر رخ می دهد یا با علائم درماتیت همراه است، باید توسط متخصص پوست بررسی شود. شوره سر چیست قیمت عمده برس چوبی

شوره سر از پوسته های سفید رنگ پوست مرده تشکیل شده است که از پوست سر جدا می شود. به طور کلی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، شاید به دلیل عوامل هورمونی، و اگرچه می تواند در تمام سنین تاثیر بگذارد، اما در بزرگسالی بیشتر رخ می دهد.

دلایل شوره سر چیست؟

دلایل شوره سر می تواند متفاوت باشد و برخی می توانند به طور همزمان مداخله کنند:

قارچی به نام Malasseziafurfur (یا Pityrospum) که از سبوم تغذیه می کند، ماده چرب و روغنی موجود در پوست سر، می تواند به تشکیل شوره سر کمک کند.

در واقع، اثر تحریک کننده دارد و عمل آن می تواند تولید پوست جدید را تشدید کند. لایه ها، ریزش پوسته های شوره سر را تقویت می کند.
رژیم غذایی نامناسب، زمانی که تمایل به مصرف چربی وجود دارد یا مقدار کمی غذای غنی از روی، ویتامین B یا برخی از انواع چربی مصرف می شود. نوشیدنی های الکلی زیاد نیز می تواند شوره سر را بدتر کند.
استرس: می تواند مکانیسم های تشکیل شوره سر را تحریک کند یا تظاهرات آن را تشدید کند. گاهی اوقات استرس با تغییرات فصلی همراه است که در طی آن مشکلات شوره سر بیشتر است.
پوست خشک یا چرب: این دو حالتی هستند که به ظاهر شوره سر کمک می کنند. محیط های خشک می تواند منجر به تحریک پوست شود. در مورد دوم، شوره سر در حضور درماتیت سبورئیک ظاهر می شود.

این مشکل فراتر از پوست سر به تمام قسمت‌هایی از بدن که غدد چربی وجود دارد مانند ابروها، گوشه‌های اطراف بینی، کشاله ران و زیر بغل گسترش می‌یابد.
پسوریازیس: هنگامی که این آسیب شناسی پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، ظاهر شوره سر را بهبود می بخشد.
تحریک یا حساسیت ناشی از محصولات مراقبت از مو، عمدتاً شامپوها یا سایر لوازم آرایشی که باعث درماتیت تماسی تحریک کننده می شوند و مکانیسم پشت شوره سر را تحریک می کنند. شوره سر چیست

علائم شوره سر چیست؟

شوره سر یک اختلال غیر مسری است. این بیماری عمدتاً شامل یک ناراحتی روانی است که به دلیل وجود پوسته های سفید در مو و روی لباس است.
علامتی که معمولاً همراه با شوره سر است، خارش است که می تواند به دلیل نیاز به خاراندن، تظاهرات را تشدید کند. اگر خیلی سخت خراش دهید، می توانید باعث خراشیدگی پوست و افزایش خطر عفونت شوید. فروش عمده برس چوبی

چگونه از شوره سر جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از شوره سر لازم است از یک رژیم غذایی متعادل و کم چربی پیروی کنید. انجام فعالیت بدنی کاهش سیگار کشید و استفاده از مواد التهاب ساز که شرط لازم برای جلوگیری از عدم تعادل معمول در پایه شوره سر است. اجتناب از موقعیت های استرس روانی طولانی مدت؛ استفاده از شامپو ضد التهابی دارویی؛ خود را در معرض نور خورشید قرار دهید: اشعه ماوراء بنفش در واقع برای کاهش ظاهر شوره سر مفید است.

تشخیص
شوره سر یک اختلال و یک علامت است. معمولاً یک ویزیت پوستی برای بازسازی علل شوره سر کافی است. هنگامی که شوره سر به دلیل درماتیت سبورئیک یا تماسی وجود دارد، متخصص می تواند استفاده از آزمایشات خاصی مانند:
تست های آلرژی مانند تست پچ که از طریق آن می توان مواد را که باعث واکنش شد اند شناسایی کرد. شوره سر چیست قیمت محصولات پرومکس

درمان شوره سر

شوره سر معمولاً مزمن است. برای مبارزه با شوره سر یا رفع خارش می توان از شامپوها یا لوسیون های خاصی استفاده کرد که اثر تسکین دهنده و ضد خارش دارند. اغلب مراجعه به متخصص برای شناسایی مناسب ترین درمان برای نوع مشکل و مو خوب است. معمولاً اینها فرآورده های مبتنی بر گوگرد یا اسید سالیسیلیک در کرم یا لوسیون هستند که دارای اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز هستند.
شامپوهای دارویی حاوی مواد ضدالتهاب مانند ایکتیول سولفونات دارای اثر پیشگیرانه در برابر شوره سر هستند.

در بسیاری از موارد در واقع مقصر واقعی قارچ به نام Malassezia furfur همچنین Pityrosporum نامید می‌شود است که روی پوست سر اکثر افراد زندگی می‌کند بدون اینکه باعث ناراحتی شود. مشکلات به محض اینکه تعداد کلنی ها بسیار زیاد می شوند ظاهر می شوند و با تغذیه از سبوم که به اسیدهای چرب تحریک کننده تجزیه می شوند، چرخش سلول های اپیدرمی را تسریع می کنند.

علت دقیقی که منجر به تکثیر کنترل نشده پیتیروسپوم می شود مشخص نیست. در این رابطه فرضیه های قدیمی فهرست شد در ابتدای پاراگراف حذف شد اند تولید بیشتر سبوم، خشکی پوست، استرس، بیماری های خاص، ضعف سیستم ایمنی، تعداد زیاد یا ناکافی شستشو و عدم تعادل هورمونی (به ویژه افزایش آندروژن ها یا افزایش حساسیت موضعی به عمل آنها). نمایندگی فروش محصولات پرومکس

بررسی وعلت شوره سر

شوره سر چیست

حال بیایید با جزئیات برخی از عوامل کلاسیک را ببینیم که می توانند باعث تحریک یا تشدید این اختلال شوند:

پوست خشک: مسئول شوره سر “خشک” است که با پوسته های کم آب، ریز و مایل به خاکستری همراه با خارش، اما بدون علائم خاصی از تحریک پوست مشخص می شود.
پوست چرب: مسئول شوره سر چرب است که با پوسته های ضخیم، زرد و چرب مشخص می شود که از پوست سر به همان اندازه چرب می ریزند.

این بیماری در اثر به اصطلاح درماتیت سبورئیک ایجاد می شود، وضعیتی که منجر به از بین رفتن پوسته های چرب نه تنها از پوست سر، بلکه از سایر نواحی غنی از غدد چربی مانند ابروها، نواحی پوست در طرفین می شود.

بینی و پشت گوش، ناحیه کشاله ران و گاهی اوقات ناحیه زیر بغل.
پسوریازیس: یک بیماری التهابی پوستی مزمن و غیر عفونی است که حدود 1 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث تجمع سلول‌های مرده پوست می‌شود که پوسته‌های نقره‌ای ضخیم را در مناطقی از پوست پوشید از لکه‌ها و پلاک‌های قرمز رنگ تشکیل می‌دهند.

این تظاهرات بیش از هر چیز در سطح زانوها، ناحیه خاجی، آرنج، دست، پا و پوست سر موضعی می شوند که به ویژه در عصبی ترین افراد باعث خارش شدید و آزاردهنده می شوند.
درماتیت تماسی: به دلیل حساسیت نسبت به مواد خاصی است، مانند مواردی که در محصولات خاصی که برای شستشو یا مراقبت از مو استفاده می شوند. می تواند با شوره سر و خارش همراه باشد.
کلاهک گهواره ای: اختلالی است که در ماه های اول زندگی کودک بروز می کند. شوره سر چیست

رفتار شوره سر

رفتار
شوره سر به جز موارد نادری که به طور موقت ظاهر می شود و سپس ناپدید می شود، مثلاً به دنبال یک دوره استرس زا یا اختلالات تغذیه ای، شوره سر یک اختلال مزمن است که با استفاده از محصولات خاص با پشتکار خاصی قابل کنترل است.

به طور کلی، پاکسازی روزانه با یک شامپوی ملایم، چربی و تجمع سلول های مرده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر این کافی نیست، لازم است از شامپوهای مخصوص برای شوره سر استفاده کنید و شامپوهای مختلف را امتحان کنید تا زمانی که بهترین مورد نیاز خود را پیدا کنید. در واقع، بهترین کار انجام معاینه پزشکی پوست، بررسی علل و ویژگی های شوره سر و در نتیجه انتخاب مناسب ترین شامپو یا لوسیون است.
محصولات ضد شوره بر اساس ماده فعالی که دارند متفاوت هستند، از جمله:

زینک پیریتون: این عامل ضد باکتریایی و ضد قارچی در کاهش جمعیت میکروبی شوره سر که روی پوست سر قرار دارند نشان داده شده است.شوره سر چیست
قطران: با کاهش سرعت چرخش سلولی، قطران زغال سنگ ممکن است در درمان شوره سر و درماتیت سبورئیک مفید باشد. با این حال، علاوه بر بوی نامطبوع، می تواند تحریک کننده باشد.

کتوکونازول:

یکی از جدیدترین و موثرترین مواد موثره مورد استفاده در درمان شوره سر است. کتوکونازول در واقع یک عامل ضد قارچی با طیف وسیع است که می تواند در صورت عدم موفقیت سایر محصولات موثر باشد.
محصولات گیاه درمانی: عصاره فلفل تند، سرکه سیب و اسانس های اکالیپتوس، رزماری، لیمو، مریم گلی و گزنه به طور گسترده ای استفاده می شود.

روغن درخت چای یا اسانس Melaleuca alternifoliaنیز به خوبی شناخت شد است که به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی آن استفاده می شود. به نظر می رسد در برابر شوره سر موثر است، اما می تواند باعث واکنش های آلرژیک در افراد مستعد شود.
محصولات ضد شوره را می توان روزانه تا زمانی که این اختلال کنترل شود استفاده کرد.

در آن زمان، بهتر است آنها را در 3 نوبت در هفته استفاده کنید و در صورت نیاز به شستشوی مکرر، آنها را با محصولات ظریف جایگزین کنید. زمان استفاده، معمولاً حداقل یک دقیقه، باید با دستورالعمل‌های سازنده مطابقت داشته باشد، به طوری که اجازه دهد مواد فعال برای مدت زمان کافی عمل کنند.

اگر همه این توجهات اثرات مطلوب را نداشته باشد، شوره سر باید به یک مشکل صلاحیت پزشکی تبدیل شود. پس از یک ویزیت کامل، متخصص پوست می‌تواند محصولات خاصی را که فقط در داروخانه‌ها موجود است، یا درمانی مبتنی بر کورتیکواستروئید تجویز کند. شوره سر چیست

مشاوره مفید

علاوه بر استفاده از محصولات مناسب، می توان با ایجاد تغییرات کوچک در عادات و سبک زندگی، با اختلال شوره سر مقابله کرد یا در هر صورت آن را کاهش داد. در این راستا، در اینجا چند نکته مفید وجود دارد:

یاد بگیرید که استرس را به طور منطقی مدیریت کنید و به خودتان اجازه دهید در صورت نیاز استراحت ها را بازسازی کنید.
مرتباً موهای خود را بشویید: حتی اگر این باور عمومی مبنی بر اینکه شستشوی مکرر شوره سر را افزایش می دهد و ریزش مو در حال محو شد است. پاکسازی روزانه با محصولات ظریف به حذف سبوم اضافی و جلوگیری از ظاهر شدن شوره سر کمک می کند.
رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات و همچنین ماهی و پروتئین های لاغر را دنبال کنید.

تا اطمینان حاصل کنید که بدن به مقدار کافی از اسیدهای آمینه سولفور روی، امگا 3، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های B برخوردار است. در عین حال، مصرف الکل و غذاهای هیپرلیپیدی مانند پنیرهای چرب.
کاهش استفاده از مواد آرایشی مانند ژل لاک یا موس بر روی مو که می تواند باعث تحریک پوست سر چرب شد آن و افزایش خارش مرتبط با شوره سر شود. این گفتمان به طور کلی هر چه محصول مورد استفاده ارزان تر باشد، صادق تر است.

شوره سر روغنی: علل و درمان

پیتریازیس استئاتوئید – نوع خاصی از شوره سر است که با وجود پوسته های زرد رنگ مشخص می شود.

این ماده به طور کلی با درماتیت سبورئیک و وجود سبوره در پوست سر مرتبط است.

با این حال دلایل زیربنای ظهور پیتریازیس استئاتوئیدها صرفاً و منحصراً به تولید بیش از حد سبوم نسبت داد نمی شود بلکه همانطور که در ادامه مقاله مشاهده خواهد شد. به نظر می رسد چند عاملی باشد.

اگرچه حذف آن دشوار است اما به لطف استفاده از محصولات پاک کننده مخصوص شامپو ضد شوره لوسیون ها یا احتمالاً داروها، می توان پدیده شوره سر چرب را تحت کنترل داشت. شوره سر چیست

نقش غذا

به نظر می رسد رژیم غذایی نیز نقش مهمی در تشکیل شوره های چرب دارد. در واقع، برخی از اختلالات خوردن و رژیم غذایی نامنظم و غنی از قند، چربی و الکل می تواند به شروع این اختلال کمک کند. بنابراین، مشکل شوره سر باید با اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل تر، غنی از میوه ها، سبزیجات و اسیدهای چرب از سری امگا 3 و امگا 6 کاهش یابد.

شوره سر چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *